Boganmeldelse af Kageborde af Emil Obel

Kageborde hedder Emil Obels kagebog. Jeg har 3 meter kogebøger, men intet som kan sammenlignes med denne kagebog. Den er et mestervæk, og hvert kagebord sætter en scene som man bare har lyst til at træde ind i. Bogen har potentiale til at blive enhver families favoritkagebog.

En kagebog til hele familien

Der er lette lækre opskrifter som børn selv kan lave, og de vil elske det fantasifulde halloweenkagebord, påskebordets ”kageæg” og skumfiduser, og rosenknopperne i Alice i eventyrland. Der er grundopskrifter, desserter og kager hvor alle kan være med, men også meget avancerede kager hvor den øvede kagebager vil blive udfordret på teknikker og smagssammensætninger.

Jeg er vild med de grundige billedgennemgange af de lidt svære teknikker, som skal bruges til nogle af kagerne. Sproget i bogen er let forståeligt og præcist, og Emil tager bageren i hånden når han f.eks. skriver ”vend det i af tre omgange” så bageren undgår at moussen skiller eller luften bliver slået ud af moussen. Der er en oversigt med forklaringer til ord som glaze, chokoladespray osv., så man kan slå op, hvis man møder nye ord eller begreber. I afsnittene: gode råd og råvarer, kan man lære nyt og få hjælp til indkøb. Bagerst i borgen er der et register hvor man, udover kagernes og bordenes navne, finder sidetal på de enkelte delelementer i kagerne. Således kan man nemt finde de f.eks. 13 forskellige mousseopskrifter og 8 forskellige kompotter og så med kreére sine egne sammensætninger af kagerne.

Fotografier i topklasse

Fotografen @line.falck har sammen med Emil skabt en bog som man bare har lyst til at kigge i. Der er ikke noget standard eller tilfældigt over måden billederne er taget på, og her er virkelig inspiration til enhver madblogger. Hvert bord og hver kage får sin fortælling i Emils scenografiske univers hvor kager, baggrunde og rekvisitter går op i en højere enhed. Farverne i billederne,  lyssætningen og Emils univers binder det hele sammen til en helhed selvom kagebordene er så forskellige og farverige på hver sin måde.  Jeg ved han selv har fundet hver en rekvisit, lavet skitser og dækket hvert et bord, og det er et imponerende stykke arbejde. At intet er overladt til tilfældighederne kan man også se i takkelisten, som også fortæller hvor man kan henvende sig hvis man forelsker sig et et bestemt fad eller service.

100% Emil Obel

Alting er gennemtænkt ned til mindste detalje og 100% den Emil Obel som jeg lærte at kende i Bagedysten i 2018. Jeg bøjer mig endnu en gang i støvet for et mesterværk fra hans hånd, og vil på det kraftigste anbefale denne bog til alle som finder glæde ved at bage og nyde synet af flotte fantasifulde kager. Man bliver på alle måder inspireret til at gå i køkkenet.

Coop har fået bogen på tilbud til 189 kr i juli. Klik her

Du kan købe den ved SAXO ved at klikke her.

Den er også på tilbud hos gucca.dk. De giver 30 % lige nu. (7/7) jeg ved ikke hvor længe. link til deres side er her. Gucca.dk